YOUTUBE

 

Podnośniki – podstawa wyposażenia warsztatu

Podnośniki – podstawa wyposażenia warsztatu

Podnośniki pełnią prostą funkcję podniesienia pudła pojazdu ponad poziom jezdny. Te bardziej zaawansowane, charakteryzujące się dużym udźwigiem, co umożliwia podniesienie całego pojazdu. Natomiast w niemal każdym pojeździe znajdziemy podnośnik samochodowy, który przydaje się w sytuacjach awaryjnych.

Rodzaje podnośników

Podnośniki możemy podzielić na:

  • Płytowe
  • Punktowe
  • Kolumnowe (w tym dwukolumnowe i czterokolumnowe)
  • nożyce najazdowe
  • nożyce podprogowe

W poniższym artykule skupimy się na podnośnikach płytowych oraz dwukolumnowych.

Podnośniki płytowe

Często stosowane w serwisach ogumienia. Zbudowane są z wewnętrznego mechanizmu unoszenia, podstawy, płyty górnej oraz w niektórych wersjach z obrotowego ramienia nośnego.

Prace podnoszenia i opuszczania pojazdu wykonują najazdy przednie i tylne. Ich odpowiednie profilowanie umożliwia pozycjonowanie różnych rodzajów samochodów, nawet takich o obniżonym zawieszeniu. Do pozycjonowania stosuje się zwykle podkładki gumowe lub wspomniane już wcześniej ramię nośne. W przypadku większych pojazdów niezbędne jest używanie ramion oraz ich podgumowanych punktów podparcia.

Podsumowując, jeśli chodzi o podnośniki płytowe mamy do czynienia z ergonomiczną konstrukcją ułatwiającą pracę serwisu, poprzez dostęp do wszystkich kół w jednym czasie.

Podnośniki dwukolumnowe

Zazwyczaj podnośniki dwukolumnowe dzielimy ze względu na rodzaj mechanizmu nośnego oraz metodę synchronizacji kolumn.

Mamy do wyboru mechanizm elektrohydrauliczny oraz elektromechaniczny. Ten pierwszy bazuje na wytworzeniu odpowiedniego ciśnienia płynu, za pomocą pompy hydraulicznej z silnikiem elektrycznym. Zwykle pompę tą możemy znaleźć na zewnątrz jednej z kolumn wraz ze sterowaniem podnośnika. Za podnoszenie i opuszczanie odpowiadają siłowniki, do których doprowadzany jest płyn hydrauliczny pod ciśnieniem.

Podnośniki

Podnośniki

Synchronizacja pracy siłowników odbywa się za pomocą lin. Stosuje się łącznik dolny lub górny, zależnie od konstrukcji danego podnośnika. Formą zabezpieczenia przed wypadkiem są blokady zapadkowe. Chronią one użytkownika na wypadek zerwania lin lub zmniejszenia ciśnienia w układzie hydraulicznym.

Mechanizm elektromechaniczny opiera się na silnikach elektrycznych, które służą do napędu śruby nośnej. Przeniesienie siły napędowej z silnika na śrubę zachodzi za pomocą paska klinowego. Jeżeli pracuje jeden silnik, synchronizacja kolumn może następować poprzez wał kardana. Mechanizm ten wymusza użycie łączników dolnych. Jeżeli używamy dwóch silników, synchronizacja odbywa się za pomocą zaawansowanych układów elektronicznych lub z użyciem linki i krańcówek. Zapewnia to wolny przejazd oraz możliwość stosowania łącznika górnego. Warto jednak pamiętać, że do stosowania tego łącznika potrzebne nam będzie wysokie pomieszczenie.

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments