Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Jak podłączyć prostownik do akumulatora?

Warunki atmosferyczne występujące zimą, a zwłaszcza niska temperatura, nie jest optymalnym środowiskiem pracy dla urządzeń elektrycznych. Boleśnie przekonać się o tym mogą kierowcy, którzy po przekręceniu kluczyka w swoim samochodzie słyszą tylko głuchą ciszę. Zimą najczęstszą przyczyną takiego stanu rzeczy jest rozładowany akumulator. Nie oznacza to jednak, że po takiej nieprzyjemnej niespodziance zmuszeni jesteśmy do zakupu nowego. Na szczęście w zdecydowanej większości przypadków, akumulator da się odratować, podłączając do niego prostownik.

Najpierw zadbaj o swoje bezpieczeństwo

Przed przystąpieniem do ładowania akumulatora za pomocą prostownika upewnij się, że otoczenie jest bezpieczne – całą procedurę najlepiej i najbezpieczniej jest przeprowadzać w suchym garażu.

Dodatkowo przed podpięciem prostownika upewnij się, że na akumulatorze nie ma żadnych śladów wycieku kwasu z jego wnętrza. Podłączenie do prostownika uszkodzonego mechanicznie akumulatora może grozić poważnym niebezpieczeństwem.

Upewnij się również, że korzystasz ze sprawnego prostownika dobrej jakości. Znajdziesz takie na przykład tutaj: deltatechnika.pl/

Procedura ładowania akumulatora prostownikiem

Cały proces podłączania prostownika do akumulatora jest stosunkowo prosty i nie wymaga ani specjalnej wiedzy czy zdolności technicznych, ani specjalistycznych narzędzi. Wystarczy, że będziesz postępować w następujący sposób:

  1. Odłącz akumulator od pojazdu. Pamiętaj o kolejności odłączania klem. Zaczynamy od tej o biegunie ujemnym (najczęściej w kolorze czarnym), a potem dopiero odłączamy klemę o biegunie dodatnim (najczęściej w kolorze czerwonym).
  2. Jeżeli chcemy, możemy wyciągnąć akumulator z pojazdu. Zróbmy to koniecznie jeżeli nie mamy możliwości osłonięcia całego samochodu przed np. deszczem lub śniegiem. W takim wypadku bezpieczniej będzie wyciągnąć akumulator i proces ładowania go prostownikiem przeprowadzić np. w piwnicy lub innym suchym i bezpiecznym miejscu.
  3. Podłącz prostownik do akumulatora: zaczynamy od czerwonego zacisku, czyli plusa i podpinamy go do dodatniego bieguna akumulatora. Dopiero potem możemy bezpiecznie podłączyć ujemną klemę prostownika do ujemnego bieguna akumulatora.
  4. Podłącz prostownik do źródła prądu.
  5. W lepszych prostownikach możemy dopasować prąd ładowania do naszych potrzeb. Niektóre prostowniki automatycznie wykrywają to, jaki typ akumulatora został do nich podłączony i same dostosowują odpowiednie wartości prądu ładowania.
  6. Czekamy do momentu naładowania akumulatora przez nasz prostownik. Może zająć to od kilkunastu minut do nawet kilkudziesięciu godzin w zależności od stopnia zużycia akumulatora i jego wielkości.

Jak odłączyć prostownik od akumulatora

Równie proste co podłączenie akumulatora pod prostownik jest jego odłączenie. Postępujemy tutaj analogicznie jak podczas odłączania akumulatora od pojazdu, pamiętając o tym, aby rozpocząć całą czynność od odłączenie prostownika od źródła prądu. Odpinamy najpierw klemę ujemną, a potem dodatnią i montujemy nasz naładowany akumulator z powrotem w pojeździe, podłączając najpierw klemę dodatnią, a potem klemę ujemną.

Jeżeli cały proces ładowania akumulatora przebiegł poprawnie, tym razem nie czeka na nas nieprzyjemna i frustrująca niespodzianka, ale silnik, który bez problemu odpali nawet przy mocno ujemnej temperaturze.

Zdarzyć może się jednak, że nawet po podładowaniu akumulatora prostownikiem ten ponownie rozładuje się w bardzo szybkim czasie lub może nawet nie udać się go „odratować”. W takich wypadku musimy zastanowić się nad wymianą akumulatora na nowy, w skrajnych wypadkach za rozładowanie się akumulatora lub brak jego ładowania podczas jazdy odpowiadać mogą inne usterki w układzie elektrycznym pojazdu.

 

Facebook Comments

Artykuły użytkownika

Facebook Comments